VOG

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

Een VOG is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van die persoon geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel, bijvoorbeeld het verkrijgen van een nieuwe baan of het werken met minderjarigen bij een sportvereniging. Een VOG staat ook wel bekend als een bewijs van goed gedrag.

Waarom een VOG bij V.V Nagele?

Door het tonen van een VOG door onze vrijwilligers verkleinen we de kans op grensoverschrijdend gedrag binnen onze club. Het vermindert de kans dat personen, die eerder in de fout zijn gegaan, een functie bij onze sportvereniging kunnen uitoefenen. Het biedt geen garanties, maar op deze wijze laten we wel zien dat we de veiligheid van onze leden, vrijwilligers en bezoekers serieus nemen. Als sportvereniging kunnen we een gratis Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen voor onze vrijwilligers. Bestuursleden, trainers, leiders en ook commissieleden dienen een VOG te kunnen overleggen alvorens desbetreffende functie te kunnen uitoefenen.

Wat nog meer naast de VOG?

Naast het aanvragen van de VOG voor onze vrijwilligers proberen we nog meer te doen aan preventie. Zo hebben we een vertrouwenscontactpersoon aangesteld op de vereniging, zodat leden, ouders of vrijwilligers ergens met hun zorg of verhaal terecht kunnen.